Ikon - Søk Logo

Klagebehandling innen forsikring, bank, finans, verdipapirfond og inkasso

Finansklagenemnda (FinKN) er et bransjebasert klageorgan som behandler klagesaker mot banker, forsikringsselskap, inkassoselskap, og andre finansselskap.

Finansklagenemnda skal gjennom utenrettslig tvisteløsning bidra til at den som har rett, får rett.

Våre fagområder

Informasjon om Klageskjema/Min sak – status 22.3.24

Brukerveiledningen til Klageskjema/Min sak gir feil informasjon for noen funksjoner. Dette skyldes at vi løpende foretar justeringer etter siste publiserte versjon. Brukerveiledningen vil bli oppdatert når alle justeringene er gjennomført. 

Åpningstider Påsken 2024: Mandag 25. og tirsdag 26. mars er vårt sentralbord åpent mellom 10:00 og 12:00. Onsdag 27. mars er sentralbordet stengt.

Les artikkel

Aktuelt

Innsendelse av tvister om uautoriserte transaksjoner

Finansklagenemnda ber finansforetakene om å vedlegge informasjon og dokumentasjon ved innsendelse av tvister om uautoriserte transaksjoner.

Åpningstider Påsken 2024

Mandag 25. og tirsdag 26.mars er vårt sentralbord åpent 10:00 til 12:00. Onsdag 27.mars er sentralbordet stengt. 

Informasjon om lang saksbehandlingstid

Gjelder fagområdene eierskifteforsikring og bank/finans.

Ansvarsforsikring for el-sparkesykkel

Skade: Fra 1.1.2023 må el-sparkesykkel forsikres med en lovpålagt ansvarsforsikring. 

Ferietid – hva dekker forsikringen?

Skade: Dekker en reiseforsikring avbestilling grunnet økte kostnader?

Ny administrerende direktør i Finansklagenemnda

Jørn Ingebrigtsen (52) er ansatt som ny administrerende direktør i Finansklagenemnda fra 1.6.2023.

Nye regler om boligsalg fra 2022

Eierskifte: Fra 1.1.2022 gjelder nye regler ved salg av bolig, og nemnda har nå behandlet de første klagesakene etter ny lov. 

Covid-19 på feriereise

Person: Nemnda har tatt stilling til krav om erstatning for tapt ferie som skyldtes isolasjon pga. Covid-19.

Gå til toppen